Av Nils-Petter Enstad
Forfatter – tidligere offiser i Frelsesarmeen
En bonde fikk besøk av presten. Bonden var synlig stolt over hvor fint jordene hans sto, så presten bonden tenkte at bonden burde jekkes ned litt. - Her har Gud gitt deg mye, Ola, sa han. – Å, ja, svarte Ola, - men du skulle sett hvordan det så ut den gangen han drev her alene.
Landets kronprinsesse har vært gjenstand for det som ser ut til å ha vært en vellykket lungetransplantasjon.
Både i kirker, bedehus og hjem har mange bedt for henne de siste ukene; det gjelder også kona mi og meg. Men iblant møter man det litt retoriske spørsmålet: Hvem fortjener æren for dette? Folks bønner til Gud eller den moderne legevitenskap?
Min umiddelbare reaksjon på dette er kanskje det litt Ole Brumm-aktige: Begge deler!
For den som tror en guddommelig skaperkraft er det naturlig å tenke at hele menneskehetens historie har i utgangspunktet vært et samspill mellom det guddommelige på den ene siden og det tekniske, det kunnskapsbaserte og det vitenskapelige på den andre.
Både som forkynner, sjelesørger og medmenneske har det vært mange situasjoner der det var naturlig å be Gud «styre legens kniv». Da er det ingen motsetning mellom forbønn og legevitenskap.
«Alt» er selvfølgelig ikke sagt med det.
Det gis situasjoner der den moderne legevitenskap ikke klarer det den har satt seg fore. Operasjoner kan mislykkes; forbønn eller ikke. Slik er livets realiteter.
Min mor var utdannet som sykepleier.
Gjennom livet var hun både slumsøster, misjonær og «vanlig» sykepleier på helseinstitusjoner.
Hun hadde pasienter som ble friske og hun hadde pasienter som ikke ble det. Samtidig ble hun aldri lei av å poengtere at «vi leser bare én gang at Jesus gikk på vannet – vanligvis brukte han båt».
Jeg var selv gjennom en større operasjon for halvannet år siden.
Den var ikke på transplantasjonsnivået, men kunne blitt avgjørende for om den nærmeste framtida skulle bety krykker eller rullestol. Det var dramatisk nok for meg.
Jeg nevnte min mors lille credo i den siste samtalen jeg hadde med kirurgen. – Den skal jeg ta med meg, var kommentaren hans.
Bønn eller legevitenskap? Ja, takk – begge deler.
Publisert på nettutgaven til Dagen 26. juni 2026.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar