tirsdag 26. mai 2020

«MF-forfatter»?


I løpet av fem år har lærere og ansatte ved mitt gamle studiested og min gamle arbeidsplass, Det teologiske Menighetsfakultet, gitt ut 110 bøker. Det er 22 bøker pr. år.

Jeg har ikke sett at andre læresteder har publisert en liknende statistikk for sin del, men mener å huske fra min MF-tid at det var regnet som en begivenhet når en MF-lærer ga ut ny bok.
Da stilte redaksjonssekretæren i «Lys og liv» (som meldingsbladet het) opp med kamera og blokk og laget et intervju. I farten husker jeg at jeg gjorde slike intervjuer med Hans Kvalbein, Torleiv Austad, Brynjar Haraldsø, Tore Kopperud, Jan Olav Henriksen, Magne Sæbø og Ivar Asheim.
Trolig var det noen flere også, men likevel ikke mer enn et par i året.

«Dobbelt-debut»
Med fare for å framstå som litt spurv i tranedans: Jeg ga ut mine første bøker mens jeg var ansatt ved MF. Det var tilmed en «dobbelt-debut».
Våren 1990 var det 100 år siden salmeteksten «Å, salige stund uten like» ble publisert første gang, og den historien fortalte jeg i et nokså enkelt hefte. Samtidig skrev jeg noen andakter basert på Jesu sju ord på korset, og sendte begge deler til Ansgar Forlag.
Og fikk begge antatt.

Siden begge var «påske-relatert» kom de også ut samtidig: «…så fikk du den levende møte» og «Påske rundt korset». Begge ble pent mottatt i pressen også.

Respons
Det samme må jeg kunne si om responsen på MF – disse professorene og førstelektorene (det var tittelen de brukte) som stort sett skrev vitenskapelige bøker ga gode tilbakemeldinger på det som dels var et rent journalistisk arbeid, dels en enkel oppbyggelsesbok.
Heftet om påskesalmen fikk etter hvert status som et slags kildeskrift for det som senere er blitt skrevet om både Halmrast, som skrev salmen, og selve salmen.
Med sine 32 sider var det vel også det mest omfattende som var skrevet om denne salmen fram til da.
Mer enn 25 år senere skrev jeg en ny og mer omfattende bok om den samme salmen: «Jeg som er ringest blant ringe».

Tredje bok
Jeg ga også ut en tredje bok mens jeg var ansatt på MF. Den kom året etter og heter «I ferdiglagte gjerninger». Den handler om de årene da mine foreldre var misjonærer for Frelsesarmeen i Indonesia.
Siden er det blitt mange bøker.
Det ser ut til å bli et par – kanskje tre – også dette året.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar