tirsdag 2. juni 2020

«Gamle prosjekter»



Etter å ha fullført tre boksprosjekter og et par andre mindre prosjekter i løpet av første halvår, befinner jeg meg nok en gang i den typen limbo som oppstår i kjølvannet av slike prosesser.

Det gir meg litt tid til å «lystlese» og det gir meg tid til å bare surfe rundt på gamle ideer.
I grunnen har jeg lyst til å gi meg i kast med noe skjønnlitterært nå.
Kanskje er det på tide?
Av et sted mellom 40 og 50 utgitte titler er det bare tre som er rent skjønnlitterære.

Jeg har skrevet en «humorbok»; det vet jeg blir betraktet som en litt hybrid sjanger.
«Hærrens lette tropper» er godkjent som sakprosa av Norsk Faglitterær Forfatter- og Oversetterforening; kanskje fordi den ikke bare er en ren gjenfortelling av muntre historier, men fordi historiene er satt inn i en kontekst?
Andre humorbok-forfattere har fått beskjed om at utgivelsen deres defineres som skjønnlitteratur.

Essays regnes også som en hybrid-sjanger.
Jeg har gitt ut noen essays, og i løpet av året kommer en essay-samling.

I denne limbofasen har jeg kommet over en mappe på mitt område som heter «Gamle prosjekter».
Den er fylt opp av utkast og bruddstykker av skjønnlitterære tekster.
I utgangspunktet var de nok tenkt brukt i romaner, men de har kanskje mer av novellene i seg.
De eldste tekstene er mer enn 20 år gamle; mange av dem har ikke vært tatt fram siden jeg jobbet med dem første gang. Mange av dem er nok enda eldre, men det var på den tida, 1999, at jeg tastet dem inn fra håndskrevne kladder

Ett av prosjektene i den mappa vil nok måtte defineres som sakprosa.
Det har tittelen «Mine øyne har sett din frelse», og er ting jeg noterte i tida før, rundt og etter at faren min døde i februar 1994.
En del av notatene ble brukt i en artikkel som het «Sørger ikke som de som ikke har håp». Mange takket meg senere for den artikkelen.
Jeg ser at det siste jeg har notert på den fila, er dette: «Den ferdige artikkelen sto i Krigsropet høsten 1994 – boka jeg trodde jeg skulle skrive ble aldri fullført».

Det ligger vel en del slik bøker også i andre mapper på pc-en.

Jack London skal ha skrevet en gang: «Jeg gjør ferdig en fortelling og leser gjennom den. Er jeg fornøyd med den, sender jeg den fra meg. Er jeg ikke fornøyd, sender jeg den fra meg.»

Så kynisk ønsker jeg ikke å være.
Jeg har liggende mange tekster som er ferdige, men som jeg ikke er fornøyd med.
De skal få ligge.
Men det er nok enda flere som aldri er blitt ferdige.
Så kan jeg håpe at de kanskje blir det en dag.

Lindtveit, 2. juni 2020
Nils-Petter Enstad

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar