fredag 12. april 2024

Kongens menn - en vise om talentene

Kongen sa til sine menn: Nå skal jeg reise bort,
kan dere passe butikken, ja, passe smått og stort?
Kongens menn, de svarte ja, kan skjønne vi vil det!
Og kongen delte all ting opp, han delte det i tre:

Kor:
Og en fikk fem, og en fikk tre
og en fikk bare én.
Kongen sa: Sørg godt for alt til jeg er her igjen.

Kongens menn, de skyndte seg å gjøre som han sa.
De skulle tjene penger med de penger han dem ga.
Han med fem, han tjente fem, den andre tjente tre.
Men han som bare hadde én, han gikk og grov den ned.

Så kom kongen hjem igjen, da fikk han grei beskjed
om hvem som hadde penger tjent og hvem som grov dem ned.
Vi har også fått fra Gud ting vi skal handle med.
De skal vi bruke i hans navn og ikke grave ned.

Kor:
Om en får fem og en får tre
og en får bare en.
Gud sier: Sørg nå godt for alt til jeg er her igjen.

Tekst: Nils-Petter Enstad

Denne teksten skrev jeg trolig tidlig på 1980-tallet en gang, med tanke på eventuell bruk i barne- og ungdomsarbeidet.
Ideen er hentet fra Jesu lignelse om talentene.
Det er mulig jeg hadde en melodi i tankene da jeg skrev den; den har jeg i så fall glemt.
Føler noen seg kallet, er det bare å forsøke seg med en ny.
Som sjanger er dette en vise, og ingen salme.

12.04.24

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar